Veel gezien! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Ed en Ellen Graman-de Kruijf - WaarBenJij.nu Veel gezien! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Ed en Ellen Graman-de Kruijf - WaarBenJij.nu

Veel gezien!

Blijf op de hoogte en volg Ed en Ellen

19 Maart 2016 | Sri Lanka, Colombo

Wat een dag! Pfff, vanmorgen om half 10 naar Sirigiria gereden, waar een temperatuur heerste van zo’n 37 graden. De klim bestond uit ruim 1000 treden; de rots was 200 meter hoog. Het klimmen was voor mij een soort van issue, maar geholpen door 2 sterke mannen heb ik het toch tot ¾ gehaald. De top heeft Ed alleen bereikt, waarbij zijn hoedje naar beneden woei (hahaha). Maar iedereen wil wat verdienen, dus een nice guy heeft hem opgehaald en 100 roepies met een grote glimlach in ontvangst genomen.

De restanten van het kasteel van de koning waren nog redelijk intact. Bij binnenkomst vertelde de gids dat de koning een zwembad had laten bouwen voor zijn 500 (!) vrouwen. Het moet een druk bezet man geweest zijn. Ook had hij een fontein laten bouwen. Het regenwater daarvoor werd verzameld in bekkens, waarna het naar beneden getransporteerd werd, zodat de fontein zijn werk kon doen. Constructie technisch een knap staaltje voor die tijd.

Van alle 500 vrouwen is een fresco op de rots geschilderd die in de loop van de tijd door het boeddhisme zijn vernietigd. Er zijn er 8 gedeeltelijk bewaard gebleven. De koning had bovenop de rots zijn eigen zwembad waarvan het water door windmolens werd opgepompt. Helaas is de man maar 37 jaar geworden, doordat hij zelf een eind aan zijn leven heeft gemaakt, omdat hij voorzag dat hij de op handen zijnde oorlog niet kon winnen.

Mr. P. bracht ons vervolgens naar een local way of living. Vanaf de weg werden we met een ossenkar naar een soort van catamaran gebracht. Ed mocht peddelen. Tijdens de boottrip knutselde de gids van Lotusbladeren 2 prachtige Robin Hood hoedjes in elkaar die we de hele tijd plichtsgetrouw maar ophielden. Foto’s zijn beschikbaar. Hierna werden we naar een local village gebracht waar we hartelijk ontvangen werden door een Sri Lakaans vrouwtje dat haar ambachten demonstreerde. Ik mocht ook, maar dat was geen succes. Na een heerlijke local lunch met diverse curries (die we traditiegetrouw met de hand moesten eten) gingen we terug met de tuk-tuk.

Mr. P. bracht ons vervolgens naar een plek waar we een jeep safari van een paar uur hebben gemaakt. Het was vooral erg warm en stoffig, maar we hebben veel olifanten in het wild gezien mét jonkies.

Al met al, een tóp dag!

• 24 Maart 2016 - 11:27

Jennie:

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Ik ben er zelf ook een beetje door op vakantie! Een beetje dan....

Ed en Ellen

Bij aankomst gaan we meteen naar de Universal studio's, want dat willen we zeker niet missen. Vervolgens gaan we door naar Yoshua tree, een van de nationale parken. Dan door naar de Grand Canyon, Antilopes park, Las Vegas, Deathfall Valley ;), nog een park (naam ff kwijt), San Fransisco (waar we Alcatrez gaan bezoeken en de Golden Gate bridge natuurlijk) dan weer via de kust terug richting LA. Hier zullen we nog een dag of 2 aan de prachtige stranden van Santa Monica vertoeven.

Actief sinds 06 Mei 2013