Koloniaal verleden - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ed en Ellen Graman-de Kruijf - WaarBenJij.nu Koloniaal verleden - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Ed en Ellen Graman-de Kruijf - WaarBenJij.nu

Koloniaal verleden

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ed en Ellen

26 Maart 2016 | Sri Lanka, Galle

Gisterenmorgen weer lekker vroeg opgestaan en in de enorme eetzaal plaatsgenomen. Geen teken van enige Chinees vanmorgen. Ik heb trouwens een geniale ingeving gekregen waarom Chinezen zo vreselijk nadrukkelijk aanwezig en vooral met zichzelf bezig zijn: dat komt natuurlijk omdat ze allemaal als enig kind zijn groot gebracht! (dat geldt natuurlijk niet voor Sarah, Bianca, Ingrid en iedereen die ik vergeten ben).

Na het ontbijt wilden we graag naar de stad Galle gaan. Hier hebben de Nederlanders  o.a. een Nederlands fort gebouwd en een gereformeerde Nederlandse kerk gesticht, want ook ons volkje heeft hier in het koloniale tijdperk e.e.a. nagelaten …
Dus vol goede moed liepen we naar de tuk-tuk standplaats aan de overkant van het hotel. Geen goed idee door de drukte van het verkeer én omdat ze hier links rijden. Natuurlijk zag een tuk-tuk bestuurder dat wij op zoek naar vervoer waren en was hij zo vriendelijk om naar ons toe te komen. We hadden gehoord dat heen 1000 roepi (zo’n € 6 euro) kostte en als we wilden dat hij op ons zou wachten om ons weer terug te brengen, zou het 1800 roepi kosten. We besloten dat maar te doen. Ali (zo heette hij en te zien op de foto) vertelde ons dat hij een tour kon doen. Dit zou op 3200 roepi uitkomen en afdingen had geen zin. Hij liet ons een aanbeveling lezen die door Nederlanders geschreven was. Dat beloofde veel goeds en wij besloten ons eens te laten verwennen. Uiteindelijk hebben we het fort zelf gevonden en stapten met een oververhit hoofd zo snel mogelijk weer in de tuk-tuk (want open en veel wind). Wél heeft hij ons nog naar de gereformeerde kerk gebracht, maar daar was een dienst gaande, dus veel hebben we er niet van gezien.

Terug in het hotel zo snel mogelijk weer verkoeling in het zwembad gezocht. Op een zeker moment dacht Ed dat er iemand op zijn schouder tikte, maar na zorgvuldig onderzoek bleek dit een geweldige vogelpoep te zijn van een kraai die hem in de boom boven hem enorm zat uit te lachen.

Vanavond staat er in plaats van het gebruikelijke buffet een barbecue op het menu. We zijn reuze benieuwd.

Ed en Ellen

Bij aankomst gaan we meteen naar de Universal studio's, want dat willen we zeker niet missen. Vervolgens gaan we door naar Yoshua tree, een van de nationale parken. Dan door naar de Grand Canyon, Antilopes park, Las Vegas, Deathfall Valley ;), nog een park (naam ff kwijt), San Fransisco (waar we Alcatrez gaan bezoeken en de Golden Gate bridge natuurlijk) dan weer via de kust terug richting LA. Hier zullen we nog een dag of 2 aan de prachtige stranden van Santa Monica vertoeven.

Actief sinds 06 Mei 2013